Séminaire spécial au DIC: «Sense-making with artificial interlocutors and risks of language technology» par Emily M. Bender
Séminaire ayant lieu dans le cadre du doctorat en informatique cognitive, en collaboration avec le centre de recherche CRIA et l'ISC.
Emily M. BENDER
Mercredi 23 octobre 2024 à 12h00
Vidéoconférence en zoom: https://uqam.zoom.us/s/9921472228
TITRE : Sense-Making with artificial interlocutorsand risks of language technology
RÉSUMÉ
Les humains donnent du sens au langage en contexte, en s’appuyant sur leur propre compréhension du monde, y compris leur propre modèle de la compréhension du monde de leur interlocuteur. Dans cette présentation, j’examinerai divers risques potentiels qui surviennent lorsque les humains appliquent cette capacité de construction de sens aux interactions avec les interlocuteurs artificiels. Que se passe-t-il dans les conversations où un des interlocuteurs n’a pas accès (ou a un accès extrêmement limité) au sens, et toute la tache interprétative repose sur l’autre interlocuteur ? J’explorerai brièvement les implications que cela peut avoir pour la conception des technologies linguistiques.
Summary: Humans make sense of language in context, bringing to bear their own understanding of the world, including their own model of their interlocutor's understanding of the world. In this talk, I will explore various potential risks that arise when humans bring this sense-making capacity to interactions with artificial interlocutors. What happens in conversations where one interlocutor has no access (or extremely limited access) to meaning and all the interpretative work instead rests with the other interlocutor? I will briefly explore what this entails for the design of language technology.
BIOGRAPHIE
Emily M. BENDER est professeure de linguistique et professeure associée à l’École d’informatique et à l’École d’information de l’Université de Washington. Ses recherches portent sur l’ingénierie grammaticale multilingue, la sémantique computationnelle et les impacts sociétaux des technologies linguistiques. En 2022, elle a été élue Fellow de l’Association américaine pour l’avancement des sciences (AAAS).
Emily M. BENDER is a Professor of Linguistics and an Adjunct Professor in the School of Computer Science and the Information School at the University of Washington. Her research interests include multilingual grammar engineering, computational semantics, and the societal impacts of language technology. In 2022 she was elected as a Fellow of the American Association for the Advancement of Science (AAAS).
RÉFÉRENCES
Bender, E. M. (2024). Resisting Dehumanization in the Age of “AI”. Current Directions in Psychological Science, 33(2), 114-120.
Bender, E. M., Gebru, T., McMillan-Major, A., & Shmitchell, S. (2021). On the dangers of stochastic parrots: Can language models be too big?🦜. In Proceedings of the 2021 ACM conference on fairness, accountability, and transparency (pp. 610-623).
Bender, E. M., & Koller, A. (2020). Climbing towards NLU: On meaning, form, and understanding in the age of data. In Proceedings of the 58th annual meeting of the association for computational linguistics (pp. 5185-5198).
Date / heure
Lieu
Prix
Renseignements
- Mylène Dagenais
- dic@uqam.ca
- https://www.dic.uqam.ca