CLIC Mindset Sessions

The Culture, Language, Identity, and Community (CLIC) Research Group at UQAM is proud to announce our upcoming series of Mindset Sessions — four engaging discussions designed to foster interdisciplinary dialogue about pedagogy in today’s higher education landscape. Each session will explore key themes in education, focusing on identity, engagement, reflective practice, and decolonization. We invite all participants to join these conversations, listen to thought-provoking presentations, and engage in meaningful discussion.Each session will last two hours and will be held online. Discussions can be conducted in English, French, or Quebec Sign Language (LSQ), with interpretation available for LSQ.

SESSION 01: EVOLUTION OF INSTRUCTOR AND STUDENT ROLES IN THE CLASSROOM

Wednesday, April 2 | 2:00 - 4:00 PM

This session will explore the evolving roles of instructors and students in today’s classrooms, examining alternative assessment methods, shifting power dynamics, and the impact of emerging pedagogical approaches.

Key Contributors:

  • Susan Parks – Département de langues, linguistique et traduction, Université Laval
  • Myra Deraiche – Groupe de recherche sur les jumelages interculturels au Québec (GReJI), UQAM
  • Natalie Koure-Towe – Interdisciplinary Studies in Sexuality, Simone de Beauvoir Institute & Women’s Studies, Concordia University
  • Diane Leduc –Département de didactique, Observatoire des Pratiques innovantes en Évaluation des apprentissages, UQAM

Key Contributions:

Discussion 1: Apprentissage des langues en eTandem

Imaginez que vous prenez la décision de vous inscrire à un cours de langue. Imaginez que dans ce cours de langue vous aurez l’occasion de parler et d’échanger avec les locuteurs de la communauté de la langue cible. Prenons l’exemple suivant : vous souhaitez apprendre l’espagnol et votre interlocuteur au Mexique veut apprendre le français. Lors d’une vidéoconférence, vous pourriez, par exemple, passer 30 minutes en espagnol et 30 minutes en français. Vous serez tour à tour apprenant et tuteur. Cette activité fera partie intégrante de votre cours de langue. Et voilà le virage qu’il faudrait faire dans une approche d’apprentissage des langues en eTandem, sujet de mon intervention lors de la rencontre CLIC. 

Discussion 2: Plus de 20 ans de jumelages interculturels. Réflexions d’une enseignante de français langue seconde à l’université et d’une chercheure en interculturel

Après une vingtaine d’années de jumelage interculturel à l’UQAM, j’aimerais partager avec vous mes réflexions sur cette activité en contexte universitaire pour l’enseignement du français langue seconde. Alors que le jumelage vise la compréhension mutuelle, le mieux vivre ensemble, l’apprentissage de la langue dans un espace sécurisant et inclusif, diverses expériences pédagogiques ont été vécues au fil des ans. Ces activités m’ont amenée à examiner le rôle de la personne enseignante et celui de la personne étudiante pour mieux répondre non seulement aux objectifs pédagogiques, mais aux besoins des personnes étudiantes. Le jumelage s’est aussi avéré une porte d’entrée pour la recherche sur l’interculturel, puis il a permis l’établissement d’un réseau local et international de personnes engagées à développer de nouvelles approches pédagogiques. Par le prisme de la décolonisation de l’éducation et de l’apprentissage des langues, un moment de recul après des décennies de jumelage permet d’explorer de nouvelles voies.

Discussion 3: Trigger Warnings and Teaching: Considerations for Engaging Difficult Topics

Perspectives on trigger warnings have tended to focus on whether or not these are effective pedagogical techniques for preventing post-traumatic responses in the classroom. However, drawing on my research on experiences and perspectives on trigger warnings in Canadian post-secondary education, trigger warnings appear to be about much more than actual “triggers” and their effectiveness may not lie in prevention, but how they are used in combination with other pedagogical techniques and approaches. I will discuss some key considerations coming from this research for rethinking the relationship and role to giving warnings in class when potentially difficult or violent material is part of learning, and outline what teachers might want to consider when navigating difficult material in their classrooms.

Discussion 4: Repenser la notation : Vers une évaluation au service de l’apprentissage

Constatant que les notes ne sont ni neutres ni objectives, qu’elles sont anxiogènes pour plusieurs ou instrument de motivation extrinsèque pour d’autres, qu’elles portent en elles des croyances, des cultures, des pratiques, des histoires (Hétu, 2019), cette présentation s’attardera sur la notation qui, selon plusieurs auteurs, demeure encore la principale finalité du parcours scolaire ou académique. Pourtant, l’omniprésence des notes est de plus en plus remise en question notamment parce qu’elle se fait au détriment des différents objectifs que peut viser l’évaluation (Louis et Bédard, 2015). Elle est en effet au cœur de réformes, dans différents pays, réformes dans lesquelles les passages vers les pratiques alternatives de notation (PAN) se multiplient (Koenka et coll., 2021). Ces derniers visent à amener les enseignants à moins mesurer la performance à postériori, à moins rechercher le contrôle des acquis, qu’à évaluer pour l’apprentissage en inscrivant la régulation au cœur des pratiques. 

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SESSION 02: IDENTITY AND ENGAGEMENT

Wednesday, April 23 | 2:00 - 4:00 PM

In this session, we will explore the intersection of teacher and student identity and engagement and how it shapes learning processes and outcomes.

Key Contributors:

  • Sunny Man Chu Lau – Canada Research Chair in Integrated Plurilingual Teaching and Learning, Bishop’s University
  • Fanny Macé – Études françaises, Concordia University
  • Andréanne L. Nolin – Études en education, UQTR 

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SESSION 03: DECOLONIZING EDUCATION

Wednesday, May 14 | 2:00 - 4:00 PM

In this session, we will discuss strategies to decolonize education and integrate diverse linguistic and cultural perspectives to create more equitable learning environments.

Key Contributors:

  • Natasha Macdonald, Department of Integrated Studies in Education (DISE), McGill University
  • Daniel Salée, School of Community and Public Affairs, Concordia University
  • Corina Borri-Anadon, Département des sciences de l'éducation, Laboratoire Éducation et Diversité en région (LEDIR), UQTR 

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SESSION 04: REFLECTIVE PRACTICES AND PROFESSIONAL DEVELOPMENT

Wednesday, June 4 | 2:00 - 4:00 PM

In this session, we will examine the role of reflective practice in professional development and how educators refine their approaches through self-reflection, collaboration, and engagement with contemporary research.

Key Contributors:

  • Cris Barabas – Educational Studies, McGill University; The Centre for Oral History and Digital Storytelling, Bishop’s University
  • Monica Waterhouse, Département de langues, linguistique et traduction, Université Laval 

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Join the Conversation! We encourage educators, administrators, support staff, and professionals in higher education to participate in these sessions and share insights on the evolving landscape of pedagogy. 

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clockCreated with Sketch.Date / heure

mercredi 4 juin 2025
14 h à 16 h
du 2 avril au 4 juin

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UQAM - En ligne
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Gratuit

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Mots-clés

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